Westrozebeke1970

Bos van Houthulst - Westrozebeke

Slachtoffers

Dodelijk slachtoffer: Korporaal Willy VAN DAELE

Gewonde(n)

LMW Marcel MADDELEYN - zwaargewond

AdjudantChef August DENDOOVEN - weinig erg, maar waarbij verwikkelingen mogelijk zijn

1Sergeant Réne CELIE - weinig erg, maar waarbij verwikkelingen mogelijk zijn

Korporaal Henri VAN LERBERGHE - weinig erg, maar waarbij verwikkelingen mogelijk zijn

Korporaal André HOORELBEKE - weinig erg, maar waarbij verwikkelingen mogelijk zijn

Soldaat Marcel SCHOLLAERT - weinig erg, maar waarbij verwikkelingen mogelijk zijn

Relaas

Bron: Verklaring Adjudant Chef August DENDOOVEN

Door de eenheidscommandant werd ik (cfr ADC DENDOOVEN) op 01 apr 70 aangeduid om een wagon toxische tuigen te laden, bestemd voor dumping in volle zee. De toxische tuigen moesten geladen worden op een kamion in het kwartier DOVO/2PL en afgeladen op een spoorweg wagon op de loskaai van 2Mun Dep. Volgen personeel werd voor het laden lossen ter mijner beschikking gesteld: 1 Sgt CELIE; Kpl HOORELBEKE; Kpl VAN LERBERGHE; Korporaal SCHOLLAERT; Kpl VAN DAELE en LMW MADDELEIN

Om 09.40 Hr word met het laden in kwartier DOVO/2PL aangevangen. Er moesten 50 kisten van het lot 1 per reis geladen en vervoerd worden, het totale lot bestond uit 279 kisten. Er werd gedurende het laden op de kamion niets abnomraals vastgesteld. het personeel werkt in ploegen van 2 man, waarvan 2 op de kamion en 4 op de begane grond, ikzelf verzekerde de kontrole en gaf de nodige aanduidingen voor het plaatsen van de munitie op de kamion.

Nadat de kamion geladen was met het aantal voorziene kisten werden de voerziene veiligheidspanelen op de kamion geplaatst en de Mun vervoerd naar de loskaai van 2 Mun Dep. In de kamion hadden een geleider en een begeleider plaatsgenomen, de 4 overige mannen en ikzelf hadden plaats genomen in een Jeep en reden de kamion vooraf. Op de loskaai aangekomen hebben wij de voorziene spoorwegwagon gereinigd, plaatsten een transportband in de wagon en begonnen met het ontladen van de kamion. De ter beschikking gestelde manschappen waren onderverdeeld in ploegen van 2 man, ,r.ia.rvan 2 op de kámion en 4 in de wagon.

Tot op dit ogenblik heb ik niets abnormaals bemerkt. Toen er ongeveer 24 kisten overgeladen waren heb ik de werkzaamheden gestaakt om de nodige onderrichtingen ten opzichte van de manier van laden aan het personeel te geven. Alles scheen nog normaal. Direct na mijn uitleg werd het lossen verder gezet en bukte ik mij om een kist op de juiste plaats te plaatsen ik stond met mijn rug naar het personeel,'op dit zelfde ogenblik hoorde ik een hevige knal en werd vooruit geslingerd, toen ik terug recht kwam bemerkte ik een hevige witte rook, het plafond van de spoorwegwagon brandde en het personeel liep al huilend en tierend in de wagon rond

Ik bemerkte dat iedereen gekwetst was en hielp zoveel mogelijk mee om het personeel uit de wagon te evacueren. Ik gaf ieder een de raad zich zo ver mogelijk van de wagon te verwijderen. Ik kroop terug in de wagon om Kpl Van Daele uit de kamion te evacueren, toen bemerkte ik dat voornoemde hevig gekwetst was aan het hoofd en reeds overleden. Terug op de begane grond heb ik met de hulp van Kpl Hoorelbeke en toegesneld personeel van 2 Mun Dep het nodige gedaan om de geneesheer, rechtstreekse overesten, dienst 900 enz, van het ongeval op de hoogte te brengen.

De geneesheer, onze ambulance en de dienst 900 waren zeer vlug ter plaatse. De geneesheer bracht de 1e zorgen aan de gekwetsten toe. Met onze ter beschikking staande ambulance werden de Kpl Van Lerberghe ne Schollaert plus 1Sgt Celie naar de H. Hartkliniek geëvacueerd. Met de dienst 900 werd ikzelf, Kpl Hoorelbeke en Lmw Maddelein naar de Maria Rustoordkliniek overgebracht.

Relaas en besluiten Onderzoekscommissie

Relaas ter feiten opgetekend door de onderzoekscommissie:

De onderzoekscommiessie bestond uit Majoor MARECHAL (voorzitter) Kapt NOTE (Secretaris) en Kapt SCHEYVING (lid)

Besluiten der onderzoekscommissie

Het ongeval is gebeurd door het ontploffen van één kist bij het neerzetten op de runway in de wagon. Geen enkele andere kist is mee ontploft, hetgeen is gebleken uit de natelling der overblijvende kisten.

Te oordelen volgens de scherven zijn de 77 mm obussen ontpoft en hebben de 4'5 (of 10 cm) obussen verbrijzeld.

Volgens de betrokkenen werden de kisten zonder schokken behandeld.

De bij het ongeval toegepaste methode van inpakken en overladen werd reeds minimum 15 jare ntoegapast zonder ongevallen.

Wij zijn van oordeel:

1. dat het ongeval gebeurd is gedurendede dienst;

2. dat het ongeval toe te schrijven is aan de dienst.

Veranwtoordelijkheden:

Noch de militaire overheid ,och het personeel dan de SEDEE, is verantwoordelijk van dit ongeval. Aan de opdrachten van de ontmijnen blijven steeds risico's verbonden, zodat een ongeval niettegenstaande alles altijd mogelijk is.

Advies BVS

Advies BVS

Het advies werd opgemaakt door de Chef Operaties van BVS, Generaal-majoor DELPERDANGE:

Ik ben van oordeel:

1. dat het ongeval gebeurd is tijdens de dienst;

2. dat het aan de dienst toe te schrijven is.

Verantwoordelijkheden:

1. Uit het onderzoeksdossier blijkt dat al de voorziene voorzorgsmaatregelen getroffen werden. De SEDEE schijnt aldus GEEN verantwoordelijkheid te dragen in dit ongeval.

2. Nochtans wanneer meer dan vijftig jaar oude munitie NOCH ter plaatse kan vernietigd NOCH geneutraliseerd worden en aldus vervoer en manipulatie onvermijdelijk zijn, mag men zich de vraag stellen of de thans in voege zijnde veiligheidsmaatregelen voldoen voor zo oude en niet verzorgde munitie.

3. Ik acht absoluut noodzakelijk door een bevoegde technische commissie de maatregelen te laten bestuderen die het kenteren van zulke munitie het veiligst mogelijk zou maken.

4. Het verslag van SIPEG toont duidelijk aan dat zulke opdrachten grote risico's meebrengen. Daarom moet een vergoedingspremie gelijk aan de bijzondere premie wegens luchtvaartongeval en andere zelfde voorwaarden als de laatste voorzien en toegekend worden.

5. Zie ook besluiten voor het verslag Med Technische inspectie 2 Mil Geb; Nr 71073. van 21 April 70. betreffende de geneeskundige dienst.

Advies BVS

Monument van Poelkapelle

Overlijdensbericht Alfred MORAY

Overlijdensbericht Mathieu PIEDBOEUF

Verklaring ongeval Lt VANDEREYDT

Verklaring Dr FOSSEPREZ

Verklaring Soldaat Nicolas CHAINEUX

Verklaring Sergeant LAZARD

Verklaring Sergeant DAVID

Verklaring verlies vrachtwagen Ford

Bericht van 1SgtMaj QUADVLIEG in verband met hulp aan de families

Commémortation du 50ème anniversaire

Tijdens de jaarlijkse herdenking te Stavelot op 5 september 2024, werd een verslag van dit ongeval door de jeugd van Stavelot en de voorzitter van de beEODa voorgelezen.