Bos van Houthulst - Westrozebeke
Relaas uit verklaring ADC DENDOOVEN
Relaas en besluiten Onderzoekscommissie
Hoofddossier: Bijlage 1: Verklaring dienstopdracht
Hoofddossier: Bijlage 2: Samenstelling onderzoekscommissie
Hoofddossier: Bijlage 4: PV van beschadiging van spoorwegwagon
Hoofddossier: Bijlage 5: PV van tegensprekelijke schouwing van materiaal M34
Hoofddossier: Bijlage 6: Berichtformule
Onderdossier: Kpl VAN HOORELBEKE
Onderdossier: Kpl VAN LERBERGHE
Op 13 januari 2025, tijdens een tragisch incident, viel Korporaal Willy VAN DAELE als dodelijk slachtoffer. Daarnaast raakten verschillende andere militairen gewond. LMW Marcel MADDELEIN werd zwaargewond, terwijl AdjudantChef August DENDOOVEN, 1Sergeant Réne CELIE, Korporaal Henri VAN LERBERGHE, Korporaal André HOORELBEKE en Soldaat Marcel SCHOLLAERT allemaal met verwondingen werden afgevoerd. Hoewel de verwondingen van deze laatste vijf als weinig ernstig werden beschouwd, waren er zorgen over mogelijke complicaties in de toekomst.
Tijdens de jaarlijkse herdenking te Stavelot op 7 donderdag september 2023, werd een verslag van dit ongeval door de jeugd van Stavelot en de voorzitter van de beEODa voorgelezen.
Bron: Verklaring Adjudant Chef August DENDOOVEN
Door de eenheidscommandant werd ik (cfr ADC DENDOOVEN) op 01 apr 70 aangeduid om een wagon toxische tuigen te laden, bestemd voor dumping in volle zee. De toxische tuigen moesten geladen worden op een kamion in het kwartier DOVO/2PL en afgeladen op een spoorweg wagon op de loskaai van 2Mun Dep. Volgend personeel werd voor het laden lossen ter mijner beschikking gesteld: 1 Sgt CELIE; Kpl HOORELBEKE; Kpl VAN LERBERGHE; Korporaal SCHOLLAERT; Kpl VAN DAELE en LMW MADDELEIN
Om 09.40 Hr word met het laden in kwartier DOVO/2PL aangevangen. Er moesten 50 kisten van het lot 1 per reis geladen en vervoerd worden, het totale lot bestond uit 279 kisten. Er werd gedurende het laden op de kamion niets abnormaals vastgesteld. het personeel werkt in ploegen van 2 man, waarvan 2 op de kamion en 4 op de begane grond, ikzelf verzekerde de kontrole en gaf de nodige aanduidingen voor het plaatsen van de munitie op de kamion.
Nadat de kamion geladen was met het aantal voorziene kisten werden de voerziene veiligheidspanelen op de kamion geplaatst en de Mun vervoerd naar de loskaai van 2 Mun Dep. In de kamion hadden een geleider en een begeleider plaatsgenomen, de 4 overige mannen en ikzelf hadden plaats genomen in een Jeep en reden de kamion vooraf. Op de loskaai aangekomen hebben wij de voorziene spoorwegwagon gereinigd, plaatsten een transportband in de wagon en begonnen met het ontladen van de kamion. De ter beschikking gestelde manschappen waren onderverdeeld in ploegen van 2 man, ,r.ia.rvan 2 op de kámion en 4 in de wagon.
Tot op dit ogenblik heb ik niets abnormaals bemerkt. Toen er ongeveer 24 kisten overgeladen waren heb ik de werkzaamheden gestaakt om de nodige onderrichtingen ten opzichte van de manier van laden aan het personeel te geven. Alles scheen nog normaal. Direct na mijn uitleg werd het lossen verder gezet en bukte ik mij om een kist op de juiste plaats te plaatsen ik stond met mijn rug naar het personeel,'op dit zelfde ogenblik hoorde ik een hevige knal en werd vooruit geslingerd, toen ik terug recht kwam bemerkte ik een hevige witte rook, het plafond van de spoorwegwagon brandde en het personeel liep al huilend en tierend in de wagon rond
Ik bemerkte dat iedereen gekwetst was en hielp zoveel mogelijk mee om het personeel uit de wagon te evacueren. Ik gaf ieder een de raad zich zo ver mogelijk van de wagon te verwijderen. Ik kroop terug in de wagon om Kpl Van Daele uit de kamion te evacueren, toen bemerkte ik dat voornoemde hevig gekwetst was aan het hoofd en reeds overleden. Terug op de begane grond heb ik met de hulp van Kpl Hoorelbeke en toegesneld personeel van 2 Mun Dep het nodige gedaan om de geneesheer, rechtstreekse overesten, dienst 900 enz, van het ongeval op de hoogte te brengen.
De geneesheer, onze ambulance en de dienst 900 waren zeer vlug ter plaatse. De geneesheer bracht de 1e zorgen aan de gekwetsten toe. Met onze ter beschikking staande ambulance werden de Kpl Van Lerberghe ne Schollaert plus 1Sgt Celie naar de H. Hartkliniek geëvacueerd. Met de dienst 900 werd ikzelf, Kpl Hoorelbeke en Lmw Maddelein naar de Maria Rustoordkliniek overgebracht.
De onderzoekscommiessie bestond uit Majoor MARECHAL (voorzitter) Kapt NOTE (Secretaris) en Kapt SCHEYVING (lid)
Besluiten der onderzoekscommissie
Het ongeval is gebeurd door het ontploffen van één kist bij het neerzetten op de runway in de wagon. Geen enkele andere kist is mee ontploft, hetgeen is gebleken uit de natelling der overblijvende kisten.
Te oordelen volgens de scherven zijn de 77 mm obussen ontpoft en hebben de 4'5 (of 10 cm) obussen verbrijzeld.
Volgens de betrokkenen werden de kisten zonder schokken behandeld.
De bij het ongeval toegepaste methode van inpakken en overladen werd reeds minimum 15 jaren toegepast zonder ongevallen.
Wij zijn van oordeel:
1. dat het ongeval gebeurd is gedurendede dienst;
2. dat het ongeval toe te schrijven is aan de dienst.
Veranwtoordelijkheden:
Noch de militaire overheid ,och het personeel dan de SEDEE, is verantwoordelijk van dit ongeval. Aan de opdrachten van de ontmijnen blijven steeds risico's verbonden, zodat een ongeval niettegenstaande alles altijd mogelijk is.
Het advies werd opgemaakt door de Chef Operaties van BVS, Generaal-majoor DELPERDANGE:
Ik ben van oordeel:
1. dat het ongeval gebeurd is tijdens de dienst;
2. dat het aan de dienst toe te schrijven is.
Verantwoordelijkheden:
1. Uit het onderzoeksdossier blijkt dat al de voorziene voorzorgsmaatregelen getroffen werden. De SEDEE schijnt aldus GEEN verantwoordelijkheid te dragen in dit ongeval.
2. Nochtans wanneer meer dan vijftig jaar oude munitie NOCH ter plaatse kan vernietigd NOCH geneutraliseerd worden en aldus vervoer en manipulatie onvermijdelijk zijn, mag men zich de vraag stellen of de thans in voege zijnde veiligheidsmaatregelen voldoen voor zo oude en niet verzorgde munitie.
3. Ik acht absoluut noodzakelijk door een bevoegde technische commissie de maatregelen te laten bestuderen die het kenteren van zulke munitie het veiligst mogelijk zou maken.
4. Het verslag van SIPEG toont duidelijk aan dat zulke opdrachten grote risico's meebrengen. Daarom moet een vergoedingspremie gelijk aan de bijzondere premie wegens luchtvaartongeval en andere zelfde voorwaarden als de laatste voorzien en toegekend worden.
5. Zie ook besluiten voor het verslag Med Technische inspectie 2 Mil Geb; Nr 71073. van 21 April 70. betreffende de geneeskundige dienst.
Monument van PoelkapelleNa het ongeval is er een onderzoekscommissie opgericht die verantwoordelijk was voor het interne onderzoek. Deze commisie heeft na de nodige ondervragingen en opzoekingen een Nota opgesteld met al deze bevindingen (ook van hogerhand) in.
Één van de eerste punten in een onderzoek, is het vaststellen of de opdracht waartoe een ongeval geleid heeft, wel degelijk bevolen was. In dit geval heeft de Commandant van het Tweede Peloton van DOVO, de Kapitein G SCHEYVING, de opdracht gegeven om deze taak uit te voeren. Met deze nota wordt de opdracht bevestigd.
Bij een onderzoek hoort natuurlijk een onderzoekcommissie. Deze wordt door de Korpscommandant samengesteld en zal normaliter uit drie personen bestaan. In dit geval werd er gekozen om de majoor Jospeh MARECHAL, toenmalige KorpsCommandant van DOVO; Kapitein Emiel NOTE en toekomstig KorpsCommandant van DOVO; en Kapitein G SCHEYVING, Commandant van het TWeede Peloton van DOVO.Deze commissie verschijnt in de Dagelijkse Orders van DOVO.
Zelfs na een spijtig ongeval, is er administratie nodig om de nodige vaststellingen te doen. Onder andere de vrachtwagen die aan stukken gereten werd, heeft een raming van de kosten gekregen.
Zelfs na een spijtig ongeval, is er administratie nodig om de nodige vaststellingen te doen. Onder andere de spoorwegwagon, die net als de vrachtwagen aan stukken gereten werd, heeft een raming van de kosten gekregen.
Deze berichten zijn opgesteld geweest na het ongeval. Ze bevatten onder andere de namen, toestand en burgerlijke stand van de slachtoffers en oorzaak van het ongeval.
Onderdossier: Kpl VAN HOORELBEKE
Day | Location | Hour | Activity |
---|---|---|---|
18-01-2024 | BURCHT | PM | Actiecomité & Cirkel Gn |
28-01-2024 | MEERDAAL | 15.00 | Reception DOVO/SEDEE |
??-02-2024 | ?? | ?? | Meeting RvB / CA |
30-03-2024 | MEERDAAL | PM | familiedag - Journée familiale |
03-05-2024 | STAVELOT | PM | HoTo CO DOVO-SEDEE |
14-05-2024 | Sq VERGOTE & PEUTIE | AM & PM | Dag Gn & Ontmijners / journée Gn & Demineurs |
22-05-2024 | SOETSERBERG (EODD) | AM &PM | MC EOD United |
27-06/2024 | MEERDAAL | AM & PM | AG/AV beEODA & BBQ |
??-07-2024 | ?? | AM & PM | Monumenten |
05-09-2024 | STAVELOT | AM & PM | Herdenking - commemoration |
08-12-202 | ZEEBRUGGE | AM & PM | St Barbara |